Een ondernemer in Zuid-Nederland liet zijn werknemers beloven niet meer dan 500 kilometer privé te rijden met de auto van de zaak. Toch kreeg hij van de fiscus een naheffing loonheffing aan zijn broek. Zijn rittenadministratie was een rommeltje.

Een uitspraak van de rechter in Breda eind december toont weer eens aan hoe belangrijk het is om een correcte rittenadministratie bij te houden. De Belastingdienst is namelijk onverbiddelijk als ze denkt als er meer dan 500 privékilometers worden gemaakt en geen bijtelling wordt betaald.

Dat laatste kan ook een probleem zijn voor de werkgever. Bijtelling is de wijze waarop de Belastingdienst het ‘genot’ van het privégebruik van de auto van de zaak berekent. Het is loon, en over loon hoort te worden afgedragen, ook door de werkgever.

Een uitbater van vakantie-accommodaties in binnen- en buitenland moet daarom toch dik 40.000 euro extra loonheffing afdragen, vindt de rechtbank in Breda. De rechtbank oordeelt namelijk dat de belastinginspecteur gelijk heeft als hij zegt dat de ondernemer onvoldoende kan aantonen dat zijn werknemers de auto’s van de zaak niet privé gebruiken.

Verantwoordelijkheid niet alleen bij werknemer

Wat de uitspraak uitzonderlijk maakt, is dat je in eerste instantie zou denken dat de ondernemer alles goed doet. Hij heeft zijn werknemers uitdrukkelijk gezegd de auto’s niet privé te gebruiken. Daarnaast liet hij ze ook nog een overeenkomst tekenen waarin de werknemer werd verplicht een goede rittenadministratie bij te houden.

Dat laatste gebeurde echter niet. De belastinginspecteur vond meerdere ongerijmdheden. Er stonden vaak geen specifieke adressen, maar alleen plaatsnamen in de administratie. Meerdere ritten werden als 1 rit geregistreerd en ritten tussen dezelfde plaatsen waren soms verschillend in lengte.

Dat feit, plus dat de werknemers de auto's in het weekend gewoon mee naar huis namen, was voor de rechter aanleiding de inspecteur gelijk te geven. De ondernemer had niet alleen zijn werknemers op moeten dragen een goede ritadministratie bij te houden, hij was er ook zelf verantwoordelijk voor.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl